کد خبر : 4549
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 25 دسامبر 2018 - 11:26
469 views

کمبود «روی» در کودکان

کمبود «روی» در کودکان
«روی(Zinc)» با تأثیر بر فعالیت هورمون سوماتومدین که توسط هورمون رشد در کبد ترشح می‌شود، باعث ایجاد بافت غضروفی و استخوانی و عامل مؤثری در رشد فیزیکی کودک می‌باشد.

به‌طور‌طبیعی بین ۲تا۳گرم روی در بدن هرفرد وجود دارد که نسبت قابل توجهی از آن در استخوان‌ها و حدود ۲۰درصد در پوست بدن موجود بوده و عامل اساسی در رشد بدن در سنین جوانی بخصوص در اوایل تولد به حساب می‌آید و درصورت کمبود آن نیز مشکلات بسیاری از جمله کاهش رشد، کوتاه‌قدی و رنگ‌پریدگی بروز‌می‌نماید.

«روی» بر تکامل سیستم‌های مختلف بدن بخصوص سیستم ایمنی اثر دارد. کمبود «روی» با تأثیر بر رشد غدد‌جنسی از ترشح تستوسترون جلوگیری می‌کند. همچنین کمبود آن با تأثیر بر سیستم عصبی مرکزی موجب کاهش قدرت حافظه و ضریب هوشی افراد بخصوص درکودکان می‌گردد.

«روی» برکارکرد غده‌تیروئید و ترشح انسولین تأثیری مثبت دارد. همچنین با تأثیر بر افزایش تولید ویتامینD و درنتیجه جذب کلسیم بیشتر، در رشد‌استخوان مؤثر بوده و کمبود آن سبب ایجاد مشکلات حاد از‌جمله پوکی‌استخوان خواهد شد.

«روی» عامل تولید DNA و RNA سلولی نیز بوده و تقسیم و رشد سلول از نتیجه تأثیرات آن می‌باشد. کاهش«روی» علاوه‌بر مشکلات مذکور موجب ریزش موهای سر و طاسی و کاهش عملکرد سیستم ایمنی و دفاعی بدن می‌شود و فرد را درمعرض ابتلا به عفونت‌های مختلف قرار‌می‌دهد. «روی» همچنین در افزایش اشتهای افراد تأثیرگذار است و درصورت کمبود آن در بدن، فرد دچار مشکل کم‌اشتهایی و درنتیجه کمبود آهن نیز می‌گردد. در‌ضمن بر متابولیسم (سوخت‌وساز) غذاها و چربی‌ها نیز مؤثربوده و موجب هضم و جذب صحیح غذا خواهدشد.

مصرف غذای سرشار از «روی» در کاهش طول دوره درمان افراد مهم است و همینطور آن را عاملی مؤثر در رشد جنین می‌دانند، لذا توصیه‌می‌شود که کودکان زیر ۵سال روزی ۵میلی‌گرم (معادل یک قاشق مرباخوری) «روی» را به‌صورت خالص (قطره‌های روی و یا شربت‌های ترکیبی روی و آهن) مصرف‌کنند. همچنین مصرف«روی» برای کودکان بالای ۵سال روزی ۱۰میلی‌گرم و خانم‌های باردار ۲۰تا۲۵میلی‌گرم به‌صورت روزانه لازم می‌باشد.

براساس نظر سازمان بهداشت جهانی (WHO) مصرف روزانه ۱میلی‌گرم «روی» به‌ازای هرکیلوگرم وزن بدن فرد ضروری می‌باشد و خوشبختانه حجم زیادی از‌این مقدار «روی» موردنیاز، درغذای مصرفی روزانه ما یافت‌می‌شود. غذاهای پروتئینی مانند گوشت، لبنیات، حبوبات، تخم‌مرغ و غلات به‌عنوان منابعی غنی از«روی» شناخته شده‌اند، لذا فقر غذایی در بسیاری از کشورها باعث کمبود«روی» دربدن افراد و درنتیجه بروز عوارض شدیدی درسیستم ایمنی بدن آنان می‌گردد. دربسیاری‌از کشورها اضافه‌کردن«روی» به‌عنوان مکمل به‌موادغذایی نظیر شیرخشک، ماکارونی و غلات، موجب پیشگیری‌از مشکلات عنوان‌شده فوق درافراد این کشورها شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.