تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 30 می 2019 - 12:42
253 views

نایب رییس کمیته‌ ملی بیماری‌های غیر واگیر در نشست کمیته‌ بیماری‌های غیر واگیر:

نایب رییس کمیته‌ ملی بیماری‌های غیر واگیر : تا کنون حدود ۲ میلیون نفر در بسیج ملی کنترل فشار خون شرکت کرده اند

نایب رییس کمیته‌ ملی بیماری‌های غیر واگیر : تا کنون حدود ۲ میلیون نفر در بسیج ملی کنترل فشار خون شرکت کرده اند
حدود 2 میلیون نفر تا کنون در بسیج ملی کنترل فشار خون شرکت کرده اند

نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیر رواگیر با اشاره به مشارکت فعال حوزه های مختلف وزارت بهداشت در بسیج ملی کنترل فشارخون گفت: لازم است سایر نهادها نیز در این امر، مشارکت داشته باشند.

 

به گزارش خط مشی سلامت، دکتر باقر لاریجانی، نایب رییس کمیته‌ ملی بیماری‌های غیر واگیر و عضو شورای راهبردی بسیج ملی کنترل فشار خون در نشست کمیته‌ بیماری‌های غیر واگیر(NCD)  که با حضور معاون بهداشت وزارت بهداشت و اعضای کمیته‌ بیماری‌های غیر واگیر برگزار شد با اشاره به سفر اخیر وزیر بهداشت به ژنو جهت شرکت در مجمع جهانی سلامت از وضعیت خوب جمهوری اسلامی ایران در زمینه بیماری های غیر واگیر در جهان خبر داد و افزود: این پیشرفت و مطرح شدن در سطح جهانی، ماحصل فعالیت قابل توجه کمیته ‌ملی بیماری‌های غیر واگیر در همه‌ حوزه‌ها است.

دکتر لاریجانی با اشاره به فعالیت هایی که در زمینه تربیت نیروی انسانی مرتبط با پیشگیری از بیماری های غیر واگیر صورت گرفته خاطرنشان کرد: جمع آوری داده های مربوط به مرگ و میر و عوامل خطر مرتبط با بیماری های غیر واگیر در سطح شهرستان، استان و کشور در پیشگیری از این بیماری ها و برنامه ریزی برای این امر بسیار مفید بوده و در حال حاضر، ایران دارای قویترین داده‌های آماری در زمینه بیماری های غیر واگیر در سطح منطقه است.

نایب رییس کمیته‌ ملی بیماری‌های غیر واگیر تصریح کرد: در بحث کاهش اسید چرب ترانس نیز ایران تنها کشور در منطقه است که این موضوع را دنبال می‌کند و لازم است این میزان توجه به موضوع دخانیات نیز معطوف شود.

دکتر لاریجانی با اشاره به اقداماتی که در زمینه بسیج ملی کنترل فشار خون انجام شده گفت: حدود ۲ میلیون نفر تا کنون در این کمپین شرکت کرده‌اند.

وی بر لزوم همکاری و هماهنگی تمامی نهادهای دست اندرکار در این کمپین تاکید کرد و گفت: اطلاعات مرتبط با این کمپین از داده های ملی کسب می شود

دکتر لاریجانی گفت: باید انجمن‌ها و بوردها در جریان کار این کمپین قرار گیرند و همه کمک کنند تا کمپین فشار خون با بهترین کیفیت برگزار شود.

در ادامه دکتر فرشاد فرزادفر رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های غیر واگیر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم ‌پزشکی تهران با اشاره به برگزاری کارگاه NCD  با همکاری تیمی از آکسفورد و سازمان جهانی بهداشت یادآور شد: این کارگاه با هدف آموزش مدرسین و آموزشگران ارشد شاغل در سطوح دانشگاهی، استانی و شهرستانی برگزار شد.

وی با بیان اینکه ترجمه‌ ۵۳ عنوان مطلب آموزشی مرتبط با دوره‌ها و منطبق با نیازهای گروه هدف از سایت سازمان بهداشت جهانی انجام شده است، بر  برگزاری ۱۲ دوره‌ کارگاه ۵۰ نفره تاکید کرد و گفت: امیدواریم  اساتید همه‌ دانشگاه‌های کشور بهره‌ کافی را از این کارگاه‌ها کسب کنند.

دکتر فرزادفر گفت: هدف اصلی این کارگاه‌ها تربیت شرکت‌کنندگان در زمینه‌ استراتژی پیشگیری و مدیریت بیماری‌های غیر واگیر به منظور طراحی و اجرای موفق برنامه‌های عملیاتی بوده و بعد از برگزاری این کارگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، برنامه‌ عملیاتی استان‌ها و سپس شهرستان‌ها استخراج خواهد شد.

سپس دکتر علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به ریاست “کاپ‌‌ نو” توسط ایران در سال ۲۰۲۰ و در کشور هلند گفت: لازم است در بحث دخانیات پیگیری مستمری انجام دهیم، لذا تصویب قوانینی مانند وضع مالیات پلکانی به‌ویژه برای سیگارهای وارداتی و جلوگیری از ورود تنباکوهای معطر می‌تواند گامی در راستای کاهش مصرف دخانیات در کشور باشد.

دکتر رییسی با اشاره به عدم تحریم ایران در صنعت سیگار توسط آمریکا خاطرنشان کرد: این از حربه‌های دشمن است که توجه بسیاری را از سوی مسئولین امر می‌طلبد.

وی با تاکید بر لزوم هماهنگی با مجلس شورای اسلامی و آگاه سازی جامعه،  ابراز امیدواری کرد: با تصویب قوانینی بتوان در مقابل مافیای بزرگ دخانیات به مقابله پرداخت و به تجارت غیرقانونی دخانیات خاتمه داد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اظهار خرسندی از تقدیر مجمع جهانی NCD از ایران، از مطرح شدن موضوع کمپین فشار خون در این مجمع سخن گفت و یادآور شد: از سوی تدروس رییس WHO و المنظری رییس  WHO در مدیترانه‌ شرقی پیام هایی به این کمپین رسیده است. همچنین تدروس در پیام خود علاوه بر ماهیت وجودی کمپین فشار خون به بررسی سایر ریسک ‌فاکتورها مانند مصرف نمک و سیگار در این کمپین پرداخته و این موضوع را بسیار ارزشمند خوانده است.

دکتر علی اصغر فرشاد رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی نیز در این جلسه با تاکید بر لزوم همکاری‌های بین بخشی اظهار داشت: تمام کمیته‌های فنی که تشکیل شده در بستر همکاری‌های بین بخشی شکل گرفته است و مسئولیت کمیته‌های فنی به عهده‌ معاونت‌ها است.

وی در پایان یادآور شد: در این راستا ۳ تفاهم‌نامه با وزارت صنعت، شهرداری و وزارت کشور تنظیم شده و آماده است تا سایر مراحل اداری را طی کند.

 

کنترل

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.