تاریخ انتشار : سه‌شنبه 10 دسامبر 2019 - 11:03
473 views

معاون رئیس جمهور در امور بانوان:

ضرورت عدالت جنسیتی در استفاده از فضاهای ورزشی / اجرای طرح هایی جهت توان افزایی بانوان

ضرورت عدالت جنسیتی در استفاده از فضاهای ورزشی / اجرای طرح هایی جهت توان افزایی بانوان

ابتکار با بیان اینکه فضاهای ورزشی از نظر تعداد یا زمان استفاده باید به صورت برابر در اختیار زنان و مردان قرار بگیرد گفت: طرح های مختلفی در جهت توان افزایی بانوان در حال اجراست. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خط مشی سلامت، «معصومه ابتکار» عصر (دوشنبه ۱۷ آذر) در جلسه شورای برنامه ریزی خوزستان با موضوع

ابتکار با بیان اینکه فضاهای ورزشی از نظر تعداد یا زمان استفاده باید به صورت برابر در اختیار زنان و مردان قرار بگیرد گفت: طرح های مختلفی در جهت توان افزایی بانوان در حال اجراست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خط مشی سلامت، «معصومه ابتکار» عصر (دوشنبه ۱۷ آذر) در جلسه شورای برنامه ریزی خوزستان با موضوع بانوان و رونمایی از سند ارتقای وضعیت زنانکه در اهواز برگزار شد، بر ضرورت برنامه ریزی و بررسی موضوع زنان و خانواده به عنوان یک تکلیف و وظیفه تاکید کرد و گفت: اهمیت این موضوع در چند زاویه بررسی می شود که مهمترین آن عدالت و ارتقای سطح شاخص ها و ویژگی های آرمانی است.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان با بیان اینکه در فرآیندهایی که طی ۴۰ سال اخیر در عرصه زنان رخ داده تحولات خوبی در این بخش داشتیم تصریح کرد: اما باز هم در بسیاری از زمینه‌ ها عقب ماندگی هایی داریم که آثار و برآیند آن برای جامعه بوده و صدمه و لطمه های بسیاری بر ساختار سیاسی، فرهنگی و اجتماعی وارد می‌ کند.

وی به برنامه ای با عنوان سند ارتقای وضعیت زنان در دولت دوازدهم اشاره کرد و ادامه داد: طبق این برنامه باید عدالت جنسیتی تعریف شود تا بر آن مبنا بتوانیم برنامه‌ ریزی هایی را در سطح ملی، منطقه‌ ای و استانی داشته باشیم.

ابتکار مبنای آمار اطلس وضعیت زنان که در استان‌ های مختلف تدوین شده را سرشماری سال ۹۵ اعلام کرد و اذعان داشت: این اطلس اطلاعاتی از وضعیت زنان در استان‌ های مختلف کشور به ما ارائه می‌ دهد.

وی شاخص های عدالت جنسیتی را در هفت محور آموزش، بهداشت، ورزش، مشارکت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، امنیت و حقوق دانست و اضافه کرد: این محورها ۱۷۶ زیر شاخص دارند و این شاخص ‌ها بین دستگاه‌ های اجرایی مختلف تقسیم بندی شده اند.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان با اشاره به اینکه برای تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده با ۳۱ استان قرارداد منعقد کردیم تا بر اساس اطلس های تدوین شده اقدام کنند افزود: در موضوع خانواده، بهداشت و سلامت توجه خاصی به بانوان داریم و در حوزه اشتغالزایی نیز زنان سرپرست خانوار جزء اولویت های مهم جهت حمایت و توان افزایی هستند.

وی با بیان اینکه سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در خوزستان با توجه به وضعیت بومی استان و متفاوت از دیگر استان ها تدوین شده عنوان کرد: برای اولین بار با یک برنامه مشخص مبتنی بر داده ها، اطلاعات دقیق و خاص هر استان و همچنین پیش بینی نتیجه برای هر شاخص در سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده حرکت می کنیم.

ابتکار با اشاره به اینکه در ایران که تاکید بر موازین اسلامی و اصول شرع داریم باید فضاهای ورزشی برای زنان همپای مردان در شهرها و مناطق مختلف فراهم شود تاکید کرد: فضاهای ورزشی از نظر تعداد یا زمان استفاده باید به صورت برابر در اختیار زنان و مردان قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه در زمینه توان افزایی زنان روستایی و زنان خودسرپرست اقدامات خوبی از جمله حمایت از طرح های گردشگری و بوم گردی در استان انجام شده اظهار کرد: حمایت از تعاونی های زنان نیز در دستور کار است و با سیستم بانکی رایزنی ‌هایی صورت گرفته تا تسهیلاتی را برای بانوان اخذ کنیم.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان مسئله گفتگوی ملی خانواده را یکی از طرح های مهم اعلام کرد و یاد آور شد: از آنجا که یکی از آسیب‌ های جوامع در حال توسعه، آسیب‌ های وارده به حوزه خانواده است، در این حوزه توصیه های مقام معظم رهبری و ماده ۱۰۲ قانون برنامه و بودجه را مدنظر قرار دادیم.

وی با اشاره به اینکهفاز اول این طرح با مطالعات خوبی در تمامی استان‌ ها از جمله خوزستان انجام شده و در این طرح به ارتقای مهارت های فردی از جمله ارتباط و گفت و گو می پردازیم تاکید کرد: گفت و گوی بین اعضای خانواده و بین نسلی را برای کاهش زمینه هایی از جمله ایجاد تنش و بروز خشونت مورد اهمیت و توجه ویژه قرار داده ایم.

ابتکار با بیان اینکه حضور زنان در عرصه های مدیریتی از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: در ابتدای دولت دوازدهم ریاست جمهوری ابلاغیه ای را به این معاونت ارائه دادند که بر اساس آن ۳۱ درصد از مناصب رده های مدیریتی در اختیار بانوان قرار بگیرد و در این زمینه صحبت های با استاندار خوزستان داشتیم.

وی با اشاره به اینکه برای حضور زنان در عرصه های سیاست گذاری و مدیریتی باید برنامه ‌ریزی کرد و پس از شناسایی زنان شایسته، برای آنها دوره های مختلف آموزش برگزار شود اظهار داشت: کارنامه عملکرد وزرا و همچنین رتبه بندی استان ها برای انتصاب بانوان در رده های مدیریتی تهیه و ابلاغ شده است.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان با بیان اینکه چرا در خوزستان در حوزه آموزش و پرورش، آموزش عالی و یا بهداشت در سطوح میانی و بالادستی نباید از مدیران زن استفاده کنیم افزود :بانوان موفق در این استان حضور دارند و سرمایه اجتماعی و انسانی آنها بسیار خوب و در سطح بالایی است.

وی ابراز کرد: برای انتصاب بانوان در رده مدیریتی آن هم در سطح ملی در سال ۹۶ با رشد ۱۳.۶ درصدی و ۱۸٫۸ درصدی در سال ۹۷ مواجه بوده ایم و نشان از اهمیت دادن به این موضوع است.

ابتکار در پایان در خصوص تفاهمنامه منعقد شده با استاندار خوزستان توضیح داد: برای اجرای طرح ارتقای تاب آوری اجتماعی در استان خوزستان تفاهم نامه ای امضا شد که هر چند در شهرهای سیل زده شاهد اجرای طرح بودند ولی با این تفاهمنامه ۱۵ شهرستان دیگر میزبان اجرای طرح می شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.