تاریخ انتشار : دوشنبه 21 ژانویه 2019 - 10:50
218 views

محققان امیدوارند با این وسیله ابداعی بتوانند بیماران بسیاری را از شر عوارض ظالمانه شیمی‌درمانی، خلاص کنند.

پایان عوارض شدید شیمی‌درمانی با اسفنج جذب دارو

پایان عوارض شدید شیمی‌درمانی با اسفنج جذب دارو
آزمایش‌های اولیه نشان داد که این اسفنج می‌تواند ۶۴ درصد از داروی مربوط به درمان سرطان کبد، به نام دوکسورابیسین، را از خون بیمار پاکسازی کند.

به گزارش سلامت پالیسی (خبرگزاری بیمه سلامت خوزستان)

این ابزار اسفنجی- که بر اساس جاذب‌هایی که مواد شیمیایی موجود در نفت را از آن جدا می کنند- ساخته شده است، همانند فیلتر می‌تواند باقیمانده داروهایی که به منظور درمان تومورهای سرطانی استفاده شده‌اند را زمانی که این تومورها از بین رفته‌اند، از بدن پاکسازی کرده و جلوی صدمه زدن به سلول‌های سالم را بگیرد.

آزمایش‌های اولیه نشان داد که این اسفنج می‌تواند ۶۴ درصد از داروی مربوط به درمان سرطان کبد، به نام دوکسورابیسین، را از خون بیمار پاکسازی کند. این فیلتر اسفنجی می تواند میلیون‌ها بیمار مبتلا به سرطان را از عوارض جانبی شیمی‌درمانی، مانند از دست دادن مو، تهوع، خستگی و اسهال، نجات دهد. در ضمن با استفاده از آن می توان مقدار بیشتر تزریق این دارو را هم کنترل کرد و سرعت درمان این بیماری را بالا برد.

اگرچه داروهای شیمی‌درمانی –که بیش از صدها دارو در این خصوص وجود دارد- می‌توانند سلول‌های سرطانی را به خوبی از میان بردارند، آنها روی عملکرد طبیعی بدن هم اثر می‌گذارند. معمولا بیش از ۵۰ تا ۸۰ درصد از داروهای تزریق‌ شده در شیمی‌درمانی به تومورهای سرطانی نمی‌رسند و فقط وارد جریان خون بیمار می‌شوند.

محققان کالیفرنیا امیدوارند با استفاده از این ابزار، صدمه دیدن بافت‌ها را کند کرده و حتی از آن پیشگیری کنند. آنها با استفاده از چاپگر سه بعدی، سیلندرهای بسیار ریزی از جنس پلی اتیلن گلیکول دی‌آکریلات، با حداکثر طول ۳ میلی‌متر تولید کردند. داخل سیلندرها دارای ساختاری از شبکه‌های مربعی است که به گلبول‌های خون اجازه عبور و مرور به درون سیلندر را می‌دهد. اما روی این شبکه‌های مربعی، پوششی از جنس کوپلیمر قرار دارد که جلوی عبور داروهای شیمی‌درمانی را می‌گیرد و خون را از این داروها پاک می‌کند.

در حال حاضر این ابزار در خوک‌ آزمایش شده است و به زودی روی انسان آزمایش خواهد شد.

عوارض شیمی‌درمانی برای برخی از افراد موقتی است و وقتی درمان تمام شود، این عوارض ناپدید می شوند. اما شیمی‌درمانی موجب تغییرات طولانی‌مدت در بدن برخی از افراد مبتلا به سرطان می‌شود که ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها پس از درمان، باقی بمانند. از عوارض شدید شیمی‌درمانی می توان به یائسگی، ناباروری، تغییراتی در حس کردن دست‌ها و پاها و مشکلات قلبی و ریوی، اشاره کرد.

محققان امیدوارند با این وسیله ابداعی بتوانند بیماران بسیاری را از شر عوارض ظالمانه شیمی‌درمانی، خلاص کنند.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.